27 januari 2020

Göteborg Film Festival 24 jan - 3 feb 2020



Fler an 400 filmer. Feministisk FILMFEST! Anna Odell klär av maktens män. Fokus Brasilien. Filmaffisch av Karin Mamma Andersson. 50/50 Vision - hälften av filmerna är regisserade av kvinnor. Stellan Skarsgård tilldelas Nordic Honorary Dragon Award. Jag njuter av 8 filmer under en filmhelg.

Dag ETT
Upp klockan 05:00 för att åka med buss till Göteborg klockan 06:50. Framme 10 minuter innan utsatt tid eftersom ingen ska till Landvetters flygplats. Klockan 11 hänger vi på dörren till Pizza Hut i Nordstan. Pizzabuffé är en bra start på filmfestivalen. Strosar mot Götaplatsen med slutmål stickbutiken Deisy Design Där lämnar jag mina vantar till Hjälpstickan.

Det är en tradition att årets första och alltid godaste semla inmundigas på Café Santo Domingo, Andra Långgatan 4.

Under många år har vi valt att bo hos familjen Fridlund, Hotell Poseidon, Storgatan 33. Nära till Järntorget, Götaplatsen och andra filmfestivalplatser. Incheckning efter klockan 14 till standardrum 407 med sittgrupp och skrivbord. Lugnt, mysigt och trevligt till 100%. I år bara till 99% eftersom gästen innan ställt in väckning på klockradion till midnatt.



The Fever
Maya Da-Rin
99 min
Brasilien, Frankrike, Tyskland
2019
Spelfilm

"Maya Da-rins febriga Amazonasresa är en skarp kommentar om ursprungsfolkens situation i Brasilien. Vann både skådespelar- och kritikerpriset i Locarno.
Justino, som tillhör det inhemska Desana-folket, migrerade till det stora staden Manaus mitt i Amazonas för att arbeta som säkerhetsvakt i hamnen. Vi bevittnar hans vardag, de repetitioner och begränsningar som pressar in honom i det vita koloniala samhället han är tvungen att anpassa sig till. Efter att hans dotter får besked om att hon antagits till läkarutbildning i Brasilia utvecklar Justino en mystisk feber, en sorts rastlös värme. Den unika estetiken skildrar Justinos inre värld, och hans drömmar om att återvända till sitt hjärtas hemvist. Da-rins spelfilmsdebut är en otroligt vacker sociopolitisk berättelse om motståndskraft som vapen."

- Clarice Goulart (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Vackert och vardagligt berättad. Det finns inslag av magisk realism. Justino är en man som inte säger mycket men han visar känslor i kroppspråket. Han upplever rasism och väljer att ordlöst vända ryggen till. En handling som i längden inte är hållbar. I feberdrömmar ransakar han sitt liv och vem han egentligen är. En mycket älskvärd film.



Once in Trubchevsk
Larissa Sadilova
81 min
Ryssland
2019
Spelfilm

"En slags modern ”Anna Karenina” och ett vardagsnära och charmerande kvalitetsdrama om en virkande hemmafrus otrohetsaffär med lastbilschaffisen i grannhuset.

När Anna (Kristina Schneider) tar bussen till Moskva för att sälja sina handarbeten för att bättra på hushållskassan, kliver hon ofta av bara en liten bit hemifrån. Där blir hon upplockad av sin älskare (Egor Barinov), för några timmar tillsammans i hans lastbil eller på ett motell, i en otrohetsaffär som är nästan lika rutinmässig som deras äktenskap med Yuri respektive Tamara. Men ingenting varar för evigt. Rutinerade Larisa Sadilovas (With Love, Lilly, Happy Birthday, GFF 1999) finslipade ryska samtidsskildring, som premiärvisades i Cannes, är ett imponerande okonstlat otrohetsdrama med paralleller till Tolstojs klassiker."


- Johan Blomqvist (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Varm och rolig dramakomedi med vardagliga inslag och lite otrohet. Det är lätt att tycka om Anna och Egor. De sätter guldkant på sitt liv när äktenskapen gått i stå. Men vardagen ser annorlunda ut och deras val sårar de som står dem nära. Det är en lättsam film med ett tungt tema.

Dag TVÅ

Stadig hotellfrukost innan dagens filmpass: 4 filmer, start klockan 10 och förväntad sluttid 23:05. Det finns tid för spontan lunch efter första visningen. Valet blir Brewdog Bar, Kungsgatan 10B. Vi hänger på låset innan öppningen klockan 12. Beyond the meat burger - HAIL THE KALE (vE) 175kr beyond meat patty, smoky bbq sauce, hummus, sundried tomato, crispy kale, in a vegan bun. Ett mycket smakrikt och gott val.



Initials S.G.
Daniel Garcia, Rania Attieh
98 min
Argentina, Libanon, USA
2019
Spelfilm
Serge Gainsbourg-wannabe hamnar i trubbel i berusande mörk komedi i ett Buenos Aires paralyserat av fotbolls-VM.

"Sergio Garces (Diego Piretti) gjorde en gång i tiden covers på Serge Gainsbourgs låtar. De två delar också samma initialer, en säregen näsa och en cool aura. När den sansat karismatiske fotbollsfantasten, bedrövlige skådespelaren och otursdrabbade 50-plussaren bryter näsan i en cykelolycka och börjar dejta amerikanskan June (Julianne Nicholson) följer oväntade händelser. I bakgrunden verkar Buenos Aires ha stannat upp under det stundande fotbolls-VM. Med avspänd rytm ledsagad av ett skönt soundtrack vecklas stämningsfulla och oemotståndliga scener ut som flirtar med både Inherent vice och Till sista andetaget."

- Niclas Goldberg (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Dråplig svart komedi med smått absurda inslag. Sergio Garces är en tragisk figur och ganska obehaglig men ända har han mikroskopiska försonande drag. När turen vänder för Sergio så inträffar den ena obeskrivligt udda händelsen efter den andra. En fin blandning av komiska inslag och tragiska händelser. Rolig och underhållande i sin berättarstil.



Beyond the Horizon
Delphine Lehericey
89 min
Schweiz, Belgien
2019
Spelfilm

"Innerligt, visuellt imponerande taktilt uppväxtdrama där en kämpande lantbrukarfamilj håller på att ruineras av sommartorkan 1976.
Det är torka och djuren i bygden bara dör i Delphine Lehericeys välspelade uppföljare till Puppy Love (GFF 2014). Pappan (Thibaut Evrard) drunknar i sin förtvivlade kamp med familjegården. Mamman (Laetitia Casta) får andrum genom att förälska sig i Cécile (Clémence Poesy) som är en total motpol till hennes machoman. Men filmens huvudperson är den 13-åriga sonen Gus som tvingas hantera föräldrarnas kris samtidigt som han, som vilken tonåring som helst försöker hitta sin egen identitet. Välspelat och vackert foto som förmedlar hettan, mammans kluvenhet inför sin passion, pappans frustrerade sorg och Gus alltmer sammanbitna förvirring."

- Maja Kekonius (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
En gripande men ändå hoppfull berättelse om brytpunkten mellan tonår och ung vuxen. Värmeböljans yttre påverkningar på jordbruket, föräldrarnas sönderfallande relation och dess påverkan på familjen och omgivningen är intensivt återskapat. Ingen förblir oberörd av familjens inre och yttre kris. Ett välspelat drama.



Kuessipan
Myriam Verreault
117 min
Kanada
2019
Spelfilm

"Bästa vännerna Mikuan och Shaniss tvingas inse att livet kommer skilja dem åt, i innerligt, rörande och urstarkt drama om Kanadas ursprungsbefolkning.

De har lovat varandra att hålla ihop vad som än händer, men när de blir äldre växer världen och spränger gränserna för det lilla samhälle som tidigare var deras allt. För Mikuan är livet fullt av möjligheter, men för Shaniss är utrymmet för drömmar betydligt trängre. De tillhör innufolket, som levt i östra Kanada sedan århundraden men som nu för en tynande tillvaro i marginalen. Frågor om etnicitet och klass kommer oundvikligen även att prägla Mikuan och Shaniss liv. Dokumentärfilmaren Myriam Verreaults spelfilmsdebut, baserad på Naomi Fontaines kritikerrosade roman, är en autentisk och känslig uppväxtskildring om vänskap, familjeband och tillhörighet."

- Johan Blomqvist (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Myriam Verreault är med på visningen och berättar om projektet. Hon arbetade med filmen under 7 år och bodde delvis på reservatet. Det är en film hon skapat tillsammans med innufolket i östra Kanada, inte en film om dem.

En stark film om vänskap, att gå från tonåring till ung vuxen och känna stolthet inför den man är.




The Spy
Jens Jonsson
110 min
Norge, Sverige
2019
Spelfilm

"Ingrid Bolsø Berdal står för en imponerande insats i sitt porträtt av filmstjärnan Sonja Wigert i Jens Jonssons (Ping-pongkingen, GFF 2008) norska andra världskrigsdrama The Spy.

Den norsk-svenska skådespelerskan Sonja Wigerts levnadsöde tillhör ett av de mer spektakulära. Som en av krigstidens mest välkända filmstjärnor drog hon till sig nazisternas uppmärksamhet och genom att fängsla hennes far knöt de henne till sig. Hennes unika position, med tillträde till ockupationsmaktens inre kretsar i Norge, fick den svenska underrättelsetjänsten att rekrytera henne som spion, vilket förvandlade hennes tillvaro till en farlig balansakt. The Spy är ett angeläget och välgjort drama som belyser motståndskrafterna i både Norge och Sverige under andra världskriget."

- Tobias Åkesson (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Jag blir inte riktigt klok på detta krigdrama. Är det bara jag som störs av att uppleva det som tafatt, förutsägbart i sitt berättande och med inslag av pinsam komedi. Draken är fullsatt men några i publiken reser sig och går under första timmen. Filmen är baserad på en biografi om Sonia Wigert av Iselin Theien. Jag har sett Agenternas världskrig, en Sveriges television dokumentär. Med författaren Jan Guillou som ciceron möter vi fyra kvinnor som drogs in i den lika farliga som hemliga agentverksamheten under andra världskriget. En av dem är Sonja Wigert. Programmet är spännande och trovärdigt. Jag önskar jag kunde säga samma sak om filmen. På plussidan finns Ingrid Bolsø Berdal rollprestation och de tidstrogna miljöerna.

Dag TRE
Två filmer på Draken sedan buss hemåt klockan 15:45. Mycket nöjd med min filmhelg i Göteborg. Bildspel GIFF.



Little Joe
Jessica Hausner
100 min
Österrike, Storbritannien, Tyskland
2019
Spelfilm
Botanisk sci-fi-thriller i laboratoriemiljö. Mästerregissören Jessica Hausner (Miraklet i Lourdes) imponerar i sin engelskspråkiga debut.

"På ett företag som tar fram nya växtarter har Alice (Emily Beecham) utvecklat en blomsort med unika egenskaper. Den kan nämligen via sin doft göra sin ägare lycklig. Precis innan blommorna ska lämna laboratoriet och introduceras i handeln börjar emellertid Alice misstänka att hennes skapelse är allt annat än godhjärtad. Little Joe är en existentiell spänningsthriller – där den dystopiska stämningen, samt Ben Whishaw i en biroll, för tankarna till The Lobster. Men Hausners lågmält komiska och hyperestetiska värld känns igen. Kostym, scenografi och deadpan-skådespeleri är i världsklass. Beecham prisades som bästa skådespelerska vid filmfestivalen i Cannes."

- Andreas Degerhammar (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Jag är inget fan av skräck. Men när det onda är osynligt, endast ett skarpt oljud förbereder mig på att något otäckt är närstående, då går jag igång. Jag tycker mycket om Hotell (2004) av Jessica Hausner och Little Joe har drag av den filmen. Skillnaden är att i Little Joe så blandas skräck med komiska inslag. Helt lysande. En mycket underhållande bioupplevelse.



Familjefesten
Cédric Kahn
101 min
Frankrike
2019
Spelfilm
Catherine Deneuve leder strålande stjärnskådisensemble i detta både träffande komiska och rörande dramatiska porträtt av en yvig dysfunktionell familj.

"Det som var menat att bli ett glädjefyllt firande av modern Andreas 70-årsdag tar helt andra vägar när instabila enda dottern plötsligt dyker upp efter flera års bortavaro. Snart varvas komprometterande familjehemligheter med hyllande födelsedagstal och skratt med tårar och ilskna gräl. Allt inramat av barnbarnens teaterföreställning och yngste sonens inspelning av en löjligt pretentiös dokumentär. Emmanuelle Bercot, Vincent Macaigne och regissören Cédric Kahn är superbt nyanserade som de tre helt olika syskonen. Familjefesten är ett ovanligt lyckat och roligt försök att skildra det kaos och den tummelplats för starka känslor som är en familj."

- Camilla Larsson (Göteborg Film Festival programmet 2020)

Mina intryck:
Fransk film med stor dramatik, komik, värme, kyla, familjehemligheter och osminkade sanningar mitt i festligheterna. Det är underhållande för stunden och skådespeleriet finns det inget att klaga på. Det är oemotståndligt men samtidigt ett tacksamt tema. Nyligen såg jag Claire Darling (2018) med Chatherine Deneuve och Trädgårdsfesten (2018) med och av Agnès Jaoui. Där finns liknande inslag med dotter som dyker upp efter år av frånvaro och interna uppgörelser. Jag är smått förtjust i berättelser från franska landsbygden med stora förfallna familjegods i centrum.




Inga kommentarer: